Nume firmă:  DESPACHETARIA ONO S.R.L

Administrator: Ioana Tănase

Planul de afacere finanțat: înființarea unui magazin fizic și on-line pe principiul risipă zero

Programul de finanțare:  Diaspora Start- Up

Cod CAEN: 4791 Comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet

Locația de implementare: Oradea

Ioana Tănase este un tânăr antreprenor român care a decis să revină acasă după mai mulți ani petrecuți în diaspora belgiană. Absolventă a unor cursuri privind gestiunea deșeurilor la Organizația Națiunilor Unite și Open University, a căutat încă din 2013 soluții pentru reducerea poluării cu plastic a planetei înființând în această direcție alături de un grup de prieteni inclusiv o asociație cu scopul combaterii poluării cu plastic prin oferirea de consiliere, consultanță și acțiuni de ecologizare.

Ioana a creat în România un magazin concept  în care comercializează produse bio și etice, alimentare și non-alimentare, necesare traiului zilnic, disponibile la vrac și fără ambalaje din plastic. În jurul magazinului, prin efort personal, a creat o comunitate de oameni care apreciază produsele sănătoase, care participă la sesiunile de informare privind poluarea și diminuarea efectelor cauzate de aceasta. Efectiv prin intermediul Despachetăriei a definit un nou comportament de cumpărare și educă în permanență clienții în sensul eliminării risipei și a plasticului de unică folosință atât de dăunător mediului înconjurător.

Spațiul magazinului amenajat de Ioana, pe strada Moscovei, nr. 8 din Municipiul Oradea, respectă cu strictețe principiile pe care aceasta le promovează. A utilizat la amenajarea acestuia vopseluri pe bază de apă, mobilier realizat din componente demontabile, ușor de reașezat și reutilizat în cazul schimbării locației, sisteme de încălzire eficiente energetic, vitrină cu multă lumină naturală pentru reducerea consumului inutil de energie, recipiente refolosibile și returnabile de către clienți.

Dacă vine vorba despre resurse eficiența este unul dintre cuvintele cheie care definesc spiritul afacerii Ioanei. În cadrul Despachetăriei, a introdus un sistem în care apa care se folosește pentru igienizarea mâinilor și a ambalajelor este preluată și direcționată pentru umplerea rezervorului toaletei, astfel realizându-se economii importante de apă.

Avantajul afacerii:

  1. este o nișă și un concept insuficient exploatat pe piața din România
  2. intereacțiune cu producători de bunuri non-alimentare și alimentare
  3. apartenența la o comunitate deschisă, cu principii clar definite și asumate
  4. creșterea calitatea vieții consumatorilor și protecția mediului
  5. încasări constante

Dificultățile afacerii:

  1. explicarea conceptului
  2. respectarea în permanență a principiilor asumate (devine un stil de viață, dificil pentru unii)
  3. crearea comunității de clienți
  4. identificarea furnizorilor certificați, serioși din punct de vedere al calității și constanței la livrare

Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial al Ioanei în cadrul proiectului Antreprenor Acasa vă invităm să parcurgeți mini interviul pe care aceasta ni l-a acordat.

Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Antreprenor Acasă?

R: Despre Antreprenor Acasă am aflat prin cercetare pe internet și pagina web de prezentare a proiectului.

Î: Ce te-a determinat să alegi să te înscri în proiectul coordonat de Asociația Inceptus România?

R: După ce am găsit pagina de internet am contactat echipa AIR. Am primit răspunsuri clare la toate întrebările adresate. Am fost plăcut impresionată de modul prietenos de abordare și de echipa pregătită să ofere soluții și răspunsuri la eventualele situații / întrebări. Pe scurt, profesionalismul echipei, transparența și disponibilitatea  informațiilor .

Î: A fost determinantă obținerea finanțării nerambursabile pentru revenirea ta acasă din diaspora?

R: Nu a fost determinantă.

Î: Consideri că a fost dificil să obții finanțarea de 33.000 euro pentru demararea afacerii tale?

R: Au fost cateva momente dificile, dar a meritat efortul.

Î: Suma nerambursabilă câștigată a fost acoperitoare pentru dezvoltarea planului tău de afacere sau a fost necesar să aduci contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.

R: Suma nerambursabilă a fost de un enorm ajutor, dar nu suficientă pentru a pune pe picioare proiectul. Am mai investit în plus aproximativ. 8.000 euro.

Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.

R: Cu finanțarea  obținută am reușit să-mi realizez un vis și să fac un pas important în schimbarea comunității în care trăiesc și a unor mentalități . Beneficiul major e că reușesc sa fac zilnic ceva de care sunt pasionată- educație ecologică și oferirea de soluții pentru un trai sustenabil. Apoi, am reușit să creez 2 locuri de muncă și să sprijin o mulțime de producători locali. Și, din punct de vedere al proiectului în sine, am reușit să creez ceva unic în România, un magazin concept zero risipă, așezând astfel și România pe harta țărilor pregătite să lupte pentru a combate risipa de ambalaje și plasticul de unică folosință.

Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?

R: În momentul scrierii proiectului m-am văzut nevoită sa explic un concept destul de nou astfel încât să fie evident de ce acest concept este valoros și care sunt avantajele sale. Aprobările necesare pentru un astfel de spațiu au fost și ele o provocare, avand în vedere unicitate conceptului în România. Iar nu în ultimul rând, volumul și varietatea de munca depusă, mult peste estimările mele inițiale.

Î: Care sunt principalele achiziții pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă (categorii mari) ?

R: Ca și principale achiziții, am ales sa pun accent pe echipamente, recipiente reutilizabile pentru păstrarea alimentelor și personal.

Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant și cu monitorul ? (birocrație, sfaturi, etc)

R:  Mă consider super norocoasă pentru colaborarea cu Inceptus. Din ziua 1 am avut parte doar de sprijin și sfaturi valoroase, inclusiv în perioada pandemiei. Am apreciat bootcampurile pentru pregătirea noastră, au fost foarte utile și am învățat o mulțime de lucruri. În fiecare moment al colaborării cu Inceptus am avut  parte de sprijin real și sfaturi valoroase. O echipă de super profesioniști cu suflet mare, în fiecare etapă a implementării proiectului.

Pe de altă parte, mi-ar fi plăcut sa fie mai puține documente de realizat în justificarea achizițiilor  și mai ales de printat și arhivat, pentru a salva resurse.

Dacă ar fi să o iau din nou de la capăt, aș lucra cu drag din nou tot cu echipa AIR, pe care îi recomand cu drag.

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și angajarea personalului? Cum le-ai depășit?

R:  Până acum, am fost destul de norocoasă să găsesc persoanele potrivite pentru desfășurarea activității relativ ușor.

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea celor mai buni furnizori? Cum le-ai depășit?

R: În cazul nostru, identificarea de noi furnizori / producători locali este o munca continuă, cu mult accent pe educație, și în acest caz. Asta pentru că ținem tare mult să lucrăm cu furnizori care împărtășesc aceleași valori ca și noi și care respectă mediul înconjurător la fel de mult. În cazul furnizorilor internaționali este destul de clar și cunoscut ceea ce facem noi, pentru că deja lucrează cu astfel de magazine -concept. În  cazul furnizorilor naționali este un efort constant de a discuta despre beneficiile produselor vrac, certificare ecologică și ambalaje reutilizabile.

Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru tipul de activitate desfășurat? Cum ai gestionat?

R: Da, găsirea unui spațiu adecvat a fost o chestiune delicată. Nu am găsit spațiul ideal la care visam. Din păcate, majoritatea spațiilor comerciale se afla în zone cu mult trafic auto sau complet pietonale. În final, am ales un spațiu într-o zonă centrală a orașului, accesibil cu mașina, cu bicicleta, dar și pe jos, și situat în apropierea mijloacelor de transport în comun.

Î: Un singur sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.

R: Dragă viitor antreprenor, nu mai sta pe gânduri! Conturează-ți proiectul cât mai realist și aplică pentru o finanțare nerambursabilă.

Î: Un singur sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.

R: Alege să investești într-un domeniu care te pasionează, pentru că vor fi perioade cu un volum de muncă enorm. Dar dacă iubești ceea ce faci, întotdeauna vei găsii resurse pentru depășirea momentelor dificile.