Nume firmă: SC  SOMMWINE  SRL

Administrator: BĂRĂŞTEAN Mihai Alin

Planul de afacere finanțat: Activităţi servire a mesei

Programul de finanțare:  Diaspora Start- Up

Cod CAEN: 5610-Restaurante

Locația de implementare: Alba Iulia, jud. Alba

Wine barul si tapas este conceput de mine, este relativ nou în România, este un local specializat pe servirea vinului împreună cu aperitive specifice. Se identifică vinuri bune din regiunile renumite ale țării, dar în special din podgoriile Transilvaniei sau alte locuri, vinuri ale unor producători renumiți sau vinuri din ale unor ”case de vinuri” mai puțin cunoscute, dar de perspectivă, gata să fie remarcate și care sunt noi pe piață. Altfel privit, un wine bar si tapas este o locație specială de testare pentru cei care nu și-au găsit încă vinul potrivit asezonat cu tapas (gustări specifice care merg cu un anumit soi de vin), dar și pentru împătimiții acestei băuturi care suntmereu în cautarea unor soiuri noi și degustarea conformă a acestora.

Pentru a face acest wine bar și tapas mai interesant, doresc să călătorim prin fascinanta lume a vinului alături de o experiență culinară de neuitat, întâmpinând clienții cu un meniu format din diferite tipuri de tapas.

Au fost achiziţionat pe perioada de implementare a planului de afaceri: mobilier, ustensile și aparatură necesară în bucătăria restaurantului.

Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial al lui Alin în cadrul proiectului Antreprenor Acasă vă invităm să parcurgeți mini interviul pe care acesta ni l-a acordat.

Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Antreprenor Acasă?

R: Am aflat de la un prieten din România, care știa despre finanțarea pentru persoanele din Diaspora și mi-a trimis webiste-ul si pagina de facebook a celor de la Antreprenor Acasă.

Î: Ce te-a determinat să alegi să te înscrii în proiectul coordonat de Asociația Inceptus România?

R:.Am citit informațiile de pe website și am urmărit postarile de pe Pagina de facebook a asociaiei Inceptus România, am luat legătura cu cineva de la ei ca să îmi explice mai mult despre proiect și în ce constă această finanțare.

Î: A fost determinantă obținerea finanțării nerambursabile pentru revenirea ta acasă din diaspora? 

R: Da. Evident, fără să fi stiut că am obținut această finanțare nu mă intorceam acasă. Încă am sunat de mai multe ori la Asociatia Inceptus România pentru a mă asigura că am câștigat finanțarea.

Î: Consideri că a fost dificil să obții finanțarea de 33.000 euro pentru demararea afacerii tale?

R: Da, a fost. Nu mă pricepeam ce înseamnă plan de afaceri, cum trebuie redactat etc. Împreună cu soția mea am stat online și am urmărit cursurile de pe platorma Antreprenor Acasă. Am notat toate sfaturile pe care ni le-au dat lectorii și am decis să facem planul de afaceri.

Î: Suma nerambursabilă câștigată a fost acoperitoare pentru dezvoltarea planului tău de afacere sau a fost necesar să aduci contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale. 

R: Având în vedere că am deschis un resuaturant în Alba Iulia, suma pe care am solicitat-o pentru finanțare nu a fost suficientă. Am adus aport propriu de aproximativ 17.000 euro în primul an de implementare. Cheltuieli necesare pentru amenajarea restaurantului și cheltuieli care necesitau operaționalizarea acestuia cât mai repede posibil.

Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.

R: Finanțarea obținută m-a ajutat să mă întorc acasă.

Finanțarea obținută m-a ajutat să îmi îndeplinesc visul de a avea propriul restaurant;

Finanțarea obținută m-a ajutat să îmi dau seama că antreprenoriatul e foarte greu și nu este pentru oricine.

Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?

  1. Identificarea unui spațiu corespunzător în Alba Iulia în care să amenajez restaurantul; – Am cautat aproape 4 luni de zile un spatiu care să fie corespunzator cu nevoile pe care le am și să fie cât se poate de accesibil pentru clienți.
  2. Identificarea personalului de calitate care este dispus să ajute în creșterea unui restaurant la nivel local; – sunt foarte puține persoane de calitate care să fie profesioniști în activitatea pe care o fac și să își dorească să lucreze într-un restaurant care este la început de drum.
  3. Criza generată de COVID și obligativitatea de a închide restaurantul – a trebuit să renunțăm la oameni și să îi băgăm în șomaj tehnic. Aspect foarte neplăcut atât pentru noi cât și pentru angajați. Ne-a destabilizat foarte tare având în vedere că au fost create condiții foarte stricte și nu ne-au mai lăsat să folosim spațiul restaurantului, ci doar terasa.

Î: Care sunt principalele achiziții pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă (categorii mari) ?

R: Principalele achiziții au fost: Achiziția de echipamente specifice pentru dotarea bucătăriei; Plata chiriei specifice spațiului restaurantului; O parte din salariile aferente angajaților;

Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant și cu monitorul ? (birocrație, sfaturi, etc)

R: Perfectă, m-au ajutat foarte mult, au fost foarte înțelegători când am întârziat cu unele rapoarte și ne-au oferit un sprijin foarte mare. Le mulțumesc pe această cale și îi recomand cu drag.

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și angajarea personalului? Cum le-ai depășit?

R: Da, aceasta a fost una dintre marile probleme pe care le-am avut. Le-am spus că este un mediul în care dorim să se dezvolte și totul tine de ei si cu cât prosperăm mai mult cu atât si salariile lor vor crește mai mult.

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea celor mai buni furnizori? Cum le-ai depășit?

R: Am avut probleme doar în ceea ce privește seriozitatea acestora și teremenele pe care unii dintre ei nu le-au respectat. În rest am discutat din timp cu fiecare și cam știam ce vreu și unde trebuie să vorbesc, la ce profesioniști trebuie să apelez astfel încât să nu fie probleme.

Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru tipul de activitate desfășurat? Cum ai gestionat?

R: Da, a fost foarte dificil pentru că nu am găsit un spațiu perfect, așa cum aveam eu nevoie. Am căutat după acest spațiu foarte mult, aproximativ 4-5 luni. Mergeam zilnic să văd spații și să caut altele care ar putea să se potrivească.

Î: Un singur sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.

R: Este o soluție pe care o recomand tuturor. Indiferent de ce se spune privind birocrația. Este un sprijin și un ajutor extraordinar de mare pentru orice firmă care își dorește să facă ceva. Nu poți să primești 33.000 de euro fară să nu faci ceva. Sfatul meu este să caute și să profite de orice tip de finanțare care se potrivește pentru modelul de afacere pe care dorește să îl deszvolte.

Î: Un singur sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.

R: Să își calculeze toți pașii înainte, să cunoască domeniul foarte bine și să aibă un gram de nebunie să încerce pentru ca altfel nu poate să reusească.  Este foarte important să faci pașii înspre dezvoltarea afacerii tale, este foarte important să aduci mereu ceva nou pe piață sau să faci mai bine decât concurentul tău. Este important să încerci chiar dacă pe parcurs te lovești de tot felul de sfaturi pesimiste.