Nume firmă: PHOTOLUMOS SRL
Administrator: Bologa Andreea Ligia
Planul de afacere finanțat: Activități fotografice
Programul de finanțare: România Start-up Plus
Cod CAEN: 7420 Activități fotografice
Locația de implementare: Cluj-Napoca
Andreea a pus bazele firmei PHOTOLUMOS și s-a lansat pe piața din Cluj ca fotograf profesionist. Experiența ei ca fotograf o recomandă pentru servicii de fotografie profesionale, de arhitectură, eveniment și nu numai. Prin intermediul planului de afaceri a pus bazele unui site de tip stoc, unde publică constant conținut fotografic pentru publicul larg.
Andreea este fotograf colaborator al unei Asociații foarte cunoscute din Cluj-Napoca, Asociația Culturală Ciochin. Fiind un fotograf valoros, a participant la multe evenimente susținute de Asociație. De asemenea, profesionalismul ei o recomandă pentru foarte multe evenimente, fiind fotograf oficial al Targului de ceramica contemporană „Caolin”
Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial al Andreei în cadrul proiectului Start up AIR vă invităm să parcurgeți mini interviul pe care aceasta ni l-a acordat.
Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Start up AIR?
R: Am aflat dintr-o prezentare publică care prezenta proiectul și oportunitatea de finanțare pentru startup-uri în industrii creative.
Î: De ce ai ales să te înscrii în proiectul Start up AIR coordonat de Asociația Inceptus România?
R: Pentru că de la prezentarea susținută de echipa Inceptus am aflat de aceste proiecte și mi s-a părut o ocazie foarte bună să îmi pornesc afacerea în domeniul fotografiei, iar condițiile de finanțare păreau mai avantajoase față de alte programe care erau pe piață la momentul respectiv.
Î: A fost dificil să obții finanțarea (de max 148.600 lei) pentru demararea afacerii tale?
R: Etapele de selecție au fost lungi și meticuloase, însă nu a fost dificil să obțin finanțarea.
Î: Ajutorul financiar nerambursabil a fost suficient pentru dezvoltarea planului tău de afaceri sau a fost necesară și o contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi cu aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.
R: Nu am avut contributie proprie, am încercat să mă încadrez în bugetul finanțării.
Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.
R: 1. Cel mai important a fost că am reușit cu această finanțare să achiziționez multe echipamente de care aveam nevoie, fără să fie nevoie să fac achiziții treptat. A ușurat procesul de lansare.
- Mi-am permis să aloc sume din buget și pentru alte servicii adiacente activității de foto sau administrării firmei, de exemplu website, contabilitate, protecția muncii.
- Am reușit să pun pe picioare proiecte în domeniul fotografiei, pe care să le pot dezvolta mai târziu și cu resurse proprii.
Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?
R: 1. E primul SRL pe care l-am avut și chiar dacă nu este o firmă mare, nu știam mai nimic despre ce înseamnă să ai o firmă, astfel că a trebuit să învăț pe parcurs aspecte legale, financiare, de management.
- Am facut planul de afaceri și am implementat proiectul singură, neavând un consultant în acest domeniu, astfel că a fost destul de dificil uneori să reușesc să fac tot ce mi se cerea din punct de vedere administrativ în acest proiect, de la aplicație, selecție și până la implementare. A trebuit să aloc mai mult timp acestor aspecte decât am prevăzut inițial, însă am reușit cu ajutorul monitorilor și consultanților de la Inceptus să trec cu bine peste toate etapele.
- Bugetul a fost o mare provocare – sa reușești să „înghesui” în buget toate cheltuielile pe care ți le dorești este un aspect dificil, dar am învățat să fac selecție în funcție de necesități și priorități.
Î: Care sunt principalele achiziții (categorii mari) pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă?
R: Echipamente foto (aparate foto, obiective, computer pentru prelucrare de imagine, etc), salarii, servicii (de ex. Website-uri, contabilitate, etc)
Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant?
R: A fost o colaborare bună, chiar dacă au fost și momente presante, însă doar cu ajutorul monitorilor și a consultanților de la Inceptus am reușit să trec cu bine peste toate etapele proiectului. Am apreciat foarte mult că au fost foarte înțelegători și m-au ajutat să înțeleg multe aspecte cu care nu eram familiarizată (mai ales cele administrative) și tot timpul când am avut o nelămurire mi-au răspuns prompt.
Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și menținerea personalului angajat? Cum le-ai depășit?
R: Nu am avut astfel de dificultăți. Un mare avantaj a fost că am putut să mă angajez inclusiv pe mine, care nu aveam loc de muncă la acea dată.
Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea furnizorilor / clienților? Cum le-ai depășit?
R: Furnizorii de echipamente din domeniul meu sunt destul de puțini, și erau deja familiarizați cu astfel de proiecte, astfel că a fost totul ok cu achizițiile. Am avut totuși unele dificultăți, legate de întarzieri atunci când am făcut achiziții în perioada post-carantină, din primăvara 2020, însă erau niște aspecte care nu țineau nici de mine și nici de furnizor așa că nu am avut ce face decât să aștept să se miște lucrurile. Până la urmă a fost ok.
La furnizorii de servicii, m-am orientat în principal către cei care aveau deja experiență cu lucrul pe proiecte de finanțare și asta a ajutat mult.
Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru derularea activității? Cum ai gestionat situația?
R: Pentru mine nu a fost dificil deoarece activitățile foto se desfășoară în principal în locația clientului, deci nu am nevoie de un spațiu special pentru desfășurarea activității firmei.
Î: Un sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.
R: Să se informeze bine înainte despre ce presupune acel proiect și să ceară ajutor specializat dacă sunt lucruri pe care nu le știu sau nu le înțeleg. De asemenea, este foarte important să își contureze foarte clar un plan financiar înainte de a începe.
Î: Un sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.
R: Să cunoască tot ce se poate despre domeniul afacerii în care se lansează. Să aiba întotdeauna și un plan B sau chiar un plan C dacă poate. Când intri într-un astfel de proiect apar multe situații neprevăzute, însă reușești să treci peste ele dacă te informezi și le abordezi cu răbdare și planificare; sunt unele lucruri care nu depind de tine, așa că trebuie să la accepți că așa sunt și sa te reorientezi în jurul lor.
Î: Menționează care sunt avantajele afacerii
R: Satisfacția că lucrezi pentru tine și poți dezvolta afacerea în direcția în care vrei tu.
Î: Menționează care sunt dificultățile afacerii
R: În principal dacă ești singur și nu ai asociat, tu esti cel care trebuie să iei toate deciziile și să îți asumi urmările deciziilor sau acțiunilor tale. Uneori apar situații socio-economice care afectează piața de servicii foarte mult și trebuie să navighezi printre aceste fluctuații ale pieței.