Biroul de arhitectură Phaidros este o societate nou înființată din dorința de a oferi servicii cât mai complete de urbanism, arhitectură și amenajări peisagere. Prin intermediul programului Innotech Student am reușit să accesăm fonduri în valoare totală de 80.000 euro, sumă pe care am ales să o investim în achiziționarea de stații grafice, softuri de proiectare și de randare, echipamente de măsurare, echipamente de imprimare și cursuri de dezvoltare profesională.

Pentru a oferi servicii de calitate am ales să fim o echipă multidisciplinară de 4 profesioniști specializați pe urbanism, arhitectură, structuri și arhitectură peisageră.

 În prezent ne oferim serviciile preponderent în domeniul privat, prin realizarea de proiecte de locuințe individuale, amenajări interioare pentru domeniul Horeca și amenajări exterioare.

Datorită programului Innotech Student am reușit să punem bazele Biroului de Arhitectură Phaidros, iar în viitor ne dorim să îmbunătățim calitatea arhitecturii atât în sectorul privat cât și în cel public, prin implementarea unor proiecte cât mai cuprinzătoare.

Spune-ne câteva cuvinte despre tine. Cine ești tu antreprenorule?

Cand am aplicat în cadrul programului de finanțare eram student la masterat. Pe măsură ce mă apropiam de finalul studiilor, mi-am dorit sa deschid o afacere in domeniul arhitecturii, împreună cu soția mea, și ea arhitect cu o viitoare specializare în peisagistică.

Ce te-a determinat să faci acest pas uriaș în viață ta profesională și să-ți asumi acest risc?

Este dorința oricârui arhitect să își deschidă propriul birou de arhitectura, personal m-a motivat faptul că pot astfel să îmi profesez vocația.

Care sunt calitățile personale care crezi că te ajută să reușești cu această afacere? 

Consider că însuși faptul că am reușit să deschid o afacere în domeniul în care m-am specializat după foarte mulți ani de studiu reprezintă un element de bază care mă face să cred că afacerea va merge pe drumul cel bun. De asemenea, sunt încrezător și ca urmare a faptului că am reuși să adun și experiență profesională în paralel cu studiile.

Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Start Up Sănătos-SUS.

De la un colaborator, care cunoștea Asociația Inceptus România.

Este un domeniu în care ai experiență și expertiză sau ai ieșit din zona de confort și încerci ceva nou și diferit față de ce făceai până acum?

A fost o continuare a experienței și expertizei, a fost iesire din zona de confort intrucât nu am mai fost angajat, am devenit administrator și m-am lovit de partea administrativa.

De ce acum? Ai fi încercat și dacă nu apărea oportunitatea acestei finanțări?

Da, am fi încercat și fără finanțare, întrucât finalizasesm stagiul obligatoriu pentru obținerea dreptului de semnatură care permite practicarea individuală a profesiei,

O scurtă descriere a ideii de afacere.

Urmărim dezvoltarea unor servicii de proiectare de arhitectură și urbanism precum și a unor servicii de consultanță tehnică în domeniul arhitecturii. Considerăm că firma va avea succes pe piața din Cluj-Napoca în primii ani urmând să se extindă la nivel național în anii următori într-o piață a construcțiilor în continuă dezvoltare.

Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?

Ne-am confruntat cu provocări de gestionare a timpului – Împărțirea timpului între masteratul în arhitectura și birou.

Promovarea și crearea unei baze de clienți – baza de date pe care ne baza la început s-a dovedit insuficientă.

Ne-am confruntat cu nevoia de a ne împărți serviciile, de a diviza ofertele pentru clienți– astfel, am etapizat proiectele în mai multe faze pentru a asigura un cash-flow. Inițial am procedat după cum dictează practica și piața, respectiv facturarea în 2 etape: avans micro la demarare și plata la final.

Suma nerambursabilă câștigată a fost acoperitoare pentru dezvoltarea planului tău de afacere sau a fost necesar să aduci contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.

Pe langa contribuția obligatorie au mai fost cheltuieli pentru amenajarea spațiului de lucru / biroul.

 Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și angajarea personalului? Cum le-ai depășit?

Nu a fost cazul, fiind afacere de familie, soția este arhitect, iar celalalt coleg inginer constructor a fost coleg din facultate.

Ai întâmpinat probleme în identificarea celor mai buni furnizori? Cum le-ai depășit?

Nu au fost dificultăți majore, isna pentru stațiile de lucru / grafice a fost dificil intrucat nu au fost multi furnizori care sa ofere specificatiile tehnice dorite, fiind peste nivelul pieței.

Care sunt așteptările tale ca antreprenor?

Ne dorim proiecte de calitate și posibilitatea de a alege clienții.  Ne plac proiectele de tip concursuri de arhitectură (reabilitare școli, reamenajare urbană) orgaizate de Ordinul Arhitectilor sau de către municipalități. Ne dorim clienți persoane juridice; pentru partea de design interior ne dorim clienți privați. Clienții sunt dispuși să plateasca mai mult pentru amenajări interioare decât pentru exterior.

 Cum îți vezi afacerea în 3 ani? Dar în 5 ani? Explică de ce crezi că previziunile tale s-ar putea îndeplini.

Ne-am dori să extindem afacerea cu noi colegi  – stagiari care ar permite preluarea de proiecte mai multe. Ne propunem să extindem serviciile in direcția peisagisticii către pontețiali clienți publici: ne propunem colaborăro cu alti colegi arhitecți tot in direcția concursurile organizate de Ordinul Arhitectilor.

A trecut deja un an de când ai pornit pe acest nou drum. Ce lucruri noi și utile ai învățat pe parcurs?

Partea de antreprenoriat consider ca a fost noua, partea de administrare firmă, gestionare afacere, m-am confrunat cu elemente pe care inițal credeam că le cunosc dar de fapt nu le cunoșteam destul de bine.

Ce sfaturi ai da celor care doresc să devină antreprenori ṣi să acceseze fonduri nerambursabile?

Multă rabdare; să nu se grăbească în a lua anumite decizii care nu depind exclusiv de ei, ci sa întrebe, să verifice, sa ceară sfaturi; se economisească timp și frustrări, în special în lucrul cu instituțiile statului, instituțiile publice.