Denumire firmă: MEDISOR DENTAL

Nume Administrator: PETREHUȘI LAZĂR SORIN

Cod CAEN: 3250 – Fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale și stomatologice

Planul de afacere finanțat: LABORATOR DE TEHNICĂ DENTARĂ

Programul de finanțare: Start up AIR – Antreprenoriat Inovativ în regiunea Nord-Vest

Locația de implementare: BISTRIȚA, Str. Colibiței, nr. 4, bl. A2, parter, ap. 2

Descriere afacere:
Este un tip de afacere B2B, clientul principal în fabricarea de lucrări dentare fiind medicul stomatolog.
Principala activitate este “Producția de dispozitive, aparate și instrumente medicale și stomatologice” prin folosirea noilor tehnologii din domeniu, scanare, printare și frezare 3D la aceasta contribuind și experiența de 10 ani în domeniul tehnicii dentare și de peste 5 ani în Tehnologia 3D. Acesta firmă își propune să aducă pe piața de profil din Bistrița produse de calitate superioară la standarde premium îmbinând experiența acumulată cu tehnologia de ultimă oră din domeniul realizării lucrărilor dentare.

Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial al lui Lazăr Sorin Petrehuși în cadrul proiectului Start up AIR vă invităm să parcurgeți interviul pe care aceasta/acesta ni l-a acordat.

Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Start up AIR?

R: Despre proiectul Start-up AIR am aflat de pe Internet.

Î: De ce ai ales să te înscrii în proiectul Start up AIR coordonat de Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud?

R: Mi s-au părut interesante ideea și conceptul intregului proiect. Am ales să mă înscriu in acest acest proiect pentru a învăța să concep și ulterior pentru a realiza singur un Plan de afaceri în prima fază, iar posibilitatea de a-l finaliza și de a începe o afacere proprie în profesia pe pe care o am, ajutat de o finanțare nerambursabilă, mi s-a părut atractivă și oportună.

Î: A fost dificil să obții finanțarea (de max 148.600 lei) pentru demararea afacerii tale?

R: Da mi s-a părut dificl, doarece solicită multa muncă, implicare și intelegere a întregului sistem

Î: Ajutorul financiar nerambursabil a fost suficient pentru dezvoltarea planului tău de afaceri sau a fost necesară și o contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi cu aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.

R: Ajutorul financiar nerambursabil nu a fost suficient pentru achiziționarea în totalitate a echipamentelor necesare pentru dotarea laboratului de tehnică dentară. Suma finanțată din ajutorulu de minimis a acoperit aproximativ 80% din cheltuielile cu echipamentele, fără a lua în calcul cheltuielile cu salariile, chiria și materialele de lucru.

Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.

R: Cel mai mare ajutor datorită finanțării obținute a fost posibilitatea de achiziționare a echipamentelor de scanare, printare și frezare 3D, pentru dotarea laboratorului, care sunt de ultimă generație și au costuri foarte ridicate. De asemenea, aprobarea proiectului mi-a oferit ajutor prin îndrumare din punct de vedere juridic, financiar și administrativ în inițierea afacerii și ulterior implementarea Planului de afaceri.

Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?

R: Cele mai mari 3 provocări pe care le-am întâmpinat au fost: – implementarea efectivă a planului de afaceri – realizarea procedurilor de achiziție a echipamentelor – probleme de natura administrativ contabilă . Gestionarea implementării planului de afaceri și realizarea achizițiilor au fost supraveghete îndeaprope de administratorul de grant care a corectat la fiecare pas eventualelel abateri, astfel încât să le ducem la bun sfârșit. Legat de problemele de natură contabilă, serviciile de contabilitate au fost externalizate către un expert contabil.

Î: Care sunt principalele achiziții (categorii mari) pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă?

R: Toate achizițiile efectuate din finanțarea nerabursabilă au fost făcute pentru achiziționarea de echipamente ultra-moderne, de ultimă generație, necesare pentru dotare și buna funcționare a laboratorului de tehnică dentară.

Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant?

R: Cu administratorul de grant am avut o relație strânsă și de bună colaborare în vedere finalizării implementării cu succes a planului de afaceri

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și menținerea personalului angajat? Cum le-ai depășit?

R: Nu am intampinat probleme cu indentificare, recrutarea și mentinerea personalului angajat

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea furnizorilor / clienților? Cum le-ai depășit?

R: Nu am intampinat cu identificarea furnizorilor. În schimb am întâmpinat o mare problemă legată de clienți. Aceasta a fost generată de pandemia de Sars-CoV-2, care în perioada stării de urgență a condus la închiderea cabinetelor stomatologice și, prin urmare, a lipsei de comenzi de lucrări de tehnică dentară. In perioada ulterioară, a stării de alertă, datorită fricii de infectare a pacienților, a scăzut foarte mult numărul persoanelor care mai apelează la stomatolog pentru lucrări dentare de amploare. De asemena, pandemia a redus numărul persoanelor care veneau în perioada de vară din străinătate pentru lucrări dentare.

Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru derularea activității? Cum ai gestionat situația?

R: Identificarea spațiului pentru desfășurarea activității a fost de o dificultate medie, iar pentru gestionarea ei, am apelat la agențiil imobiliare de profil, astfel încât a fost destul de ușor rezolvată. Clienții fiind medici stomatologi (cabinete stomatologice) și nu persoane fizice, laboratorul nu necesita un spațiu cu multă vizibilitate sau vad comercial.

Î: Un sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.

R: Cel mai bun sfat pe care l-aș putea da unui viitor antreprenor este sa realizeze panul de afaceri cat ma realist și amănunțit, să aibă în vedere aspectele afacerii, până în cele mai mici detalii, doarece acestea pot să facă diferența în reușita sau nereușita implementării acestuia.

Î: Un sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.

R: Inainte de a se lansa în afaceri să facă un studiu foarte serios asupra riscurilor și beneficiilor a ceea ce înseamnă o afacere proprie. De asemenea, domeniul de activitate în care vrea să se lanseze este fosrte important: realizarea oprtunității și a posibilităților de „supraviețuire” și ulterior de dezvoltare în domeniul respectiv.

Î: Menționează care sunt avantajele afacerii

R: Cele mai importante avantaje ale unei afaceri proprii sunt independența financiară și libertatea de acțiune in domeniul în care profezezi, având posibilitatea de a-ți gestiona singur resursele de timp și financiare.

Î: Menționează care sunt dificultățile afacerii

R: Cele mai mari dificultăți / riscuri ale afacerii sunt cele legate de sustenabilitatea afacerii, cele financiare și imprvizibilitatea mediului de afaceri, mai ales în aceste condiții neprielnice create de pandemia de Corona-virus, în care este foarte dificil să mai faci previziuni pe termen lung, condițiile de lucru și regelementările impuse de autorități care pot să se modifice de la o zi la alta.