Nume Administrator: SESERMAN VASILE LUCIAN
Cod CAEN: 4729 – Comerț cu amănuntul al altor produse alimentare în magazine specializate
Planul de afacere finanțat: Magazin de produse naturiste „1001 NATURISTE”
Programul de finanțare: Start up AIR – Antreprenoriat Inovativ în regiunea Nord-Vest
Locația de implementare: BISTRIȚA, Bd. Independenței, nr. 52, Bl. E1, parter
Descriere afacere:
Este o afacere în domeniul comerțului, cu produse naturiste, suplimente alimentare, cosmetice și alte produse, activitate pe care beneficiarul o desfășoară atât în magaznul fizic cât și online.
Produsele se comercializează în cadrul unui magazin specializat, amenajat într‐un spațiu comercial din municipiul Bistrița, acesta fiind extins și în spațiul on‐line.
Misiunea societății este de a contribui la starea de sănătate și armonie a populației, prin produse naturale.
Scopul acestiea este satisfacția clienților printr‐o ofertă variată de produse de foarte bună calitate comercializate intr-un ambient prietenos, diferit de cel clasic. Se urmărește fidelizarea acestora atât prin informare corectă și de calitate, atitudine încrezătoare și orientată spre nevoile clientului dar și prin promovarea unui stil de viață sănătos și în armonie cu natura.
Produsele comercializate în magazin sunt sstructurate pe următoarele grupe:
– produse terapeutice naturiste: tincturi, derivate gemoterapice, suplimente alimentare de tip vitamine și minerale, siropuri, unguente, ceaiuri, etc.
– produse de nutriție: cerealele, nucile, semințele, gemurile, uleiurile alimentare, fructe uscate, condimente, siropurile din fructe, etc.
Persoanele care sunt interesate de starea de sănătate sunt interesate și de domenii conexe, de aceea sunt oferite și:
– produse de îngrijire personala și wellness: produsele cosmetice, produsele necesare pentru igiena
personala, uleiuri și creme pentru masaj, uleiuri esențiale.
– cărți de dezvoltare personală și spiritualitate, sănătate, terapii complementare.
Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial al domnului Seserman Vasile Lucian în cadrul proiectului Start up AIR vă invităm să parcurgeți interviul pe care acesta ni l-a acordat
Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Start up AIR?
R: La momentul respectiv nu aveam de lucru, eram șomer și am fost invitat la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Bistrița-Năsăud, la o prezentare a proiectului START-UP AIR, care urma să fie implementat de Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud.
Î: De ce ai ales să te înscrii în proiectul Start up AIR coordonat de Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud
R: Fiind șomer, trebuia să caut o alternativă, iar ideea de a realiza o afacere proprie cu o finanțare nerambursabilă mi s-a părut o soluție viabilă.
Î: A fost dificil să obții finanțarea (de max 148.600 lei) pentru demararea afacerii tale?
R: Da, a fost destul de dificil, datorită volumului mare de documentație care a fost necesar să fie întocmită și a etapelor care au trebuit parcurse.
Î: Ajutorul financiar nerambursabil a fost suficient pentru dezvoltarea planului tău de afaceri sau a fost necesară și o contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi cu aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.
R: Ajutorul financiar nerambursabil nu a fost suficient. A fost necesară o contribuție proprie pentru aprovizionarea cu marfă a magazinului, cheltuială care nu a fost eligibilă din ajutorul de minimis și care era absolut necesară. La început, nu am avut bani suficienți pentru aprovizionarea corespunzătoare a magazinului și activitatea s-a desfășurat mai anevoios, dar treptat, pe măsura creșterii volumului de vânzări și a numărului de clienți, am reușit să diversific și gama de produse. Contribuția proprie s-a ridicat la cca 30.000 lei.
Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.
R: Finanțarea nerambursabilă obținută a fost folosită pentru: – achiziționarea de mobilier pentru amenajarea magazinului – achiziționarea de echipamente de gestiune și contabilitate – chiria spațiului și salariile angajaților.
Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?
R: Cele mai mari 3 provocări întâmpinate în inițierea afacerii au fost:
– Identificarea unui spațiu adecvat pentru amenajarea magazinului, care să aibă vizibilitate și un vad comercial corespunzător
– Găsirea unei persoane pentru angajare ca vânzător de produse naturiste. Angajarea vânzătoarei a fost o provocare, deoarece nivelul salariului pe care îl solicita era foarte ridicat, iar in primele luni de activitate, nivelul vânzărilor era destul de scăzut pentru a asigura acest nivel salarial. Am reusit să angajez o persoană, care în luna august 2020 și-a dat demisia și am fost nevoit să mă angajez eu ca agent comercial.
– Identificarea unui furnizor pentru realizarea mobilierului personalizat în vederea amenajării magazinului într-un timp foarte scurt, deoarece producătorii de mobilă aveau deja capacitățile de producție acoperite până la sfârșitul anului 2019. După contactarea mai multor furnizori am reușit să închei un contract cu un producător de mobilă care a executat mobilierul în timp foarte scurt, conform solicitărilor și dimensiunilor spațiului închiriat (luând în considerare că și plata a fost făcută cu promptitudine, fiind finanțat din ajutorul de minimis), astfel încât în 20 noiembrie 2019, magazinul a putut fi deschis.
Î: Care sunt principalele achiziții (categorii mari) pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă?
R: Cele mai importante achiziții efectuate din finanțarea nerambursabilă sunt: – mobilierul necesar pentru amenajarea magazinului – echipamentele și softurile de gestiune, desktop all-in-one – realizarea magazinului online.
Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant?
R: O relatie strânsă și de bună colaborare în vedere implementării planului de afaceri.
Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și menținerea personalului angajat? Cum le-ai depășit?
R: Da, a fost foarte dificilă atât identificare și recrutarea unei persoane pentru angajare în magazinul de produse naturiste ca și vânzător și în același timp și consultant pentru produsele pe care le vinde. A fost foarte greu și de menținut această persoană datorită nivelului de salarizare pe care l-a solicitat și care era greu de asigurat, mai ales in condițiile în care, nivelul vânzărilor nu era la nivelul celui prevăzut în Planul de afaceri.
Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea furnizorilor / clienților? Cum le-ai depășit?
R: Nu am întâmpinat probleme cu identificarea furnizorilor, deoarece pe piață există un număr foarte mare de furnizori și o gamă foarte variată de produse naturiste, în condițiile în care dispui de fonduri suficiente pentru a putea achiziționa, conform cerințelor clienților și de ale putea oferi cît mai multe noutăți.
Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru derularea activității? Cum ai gestionat situația?
R:Identificarea spatiului pentru desfasurarea activității a fost dificilă, deoarece trebuia să găsesc un spațiu care să corespundă ca mărime, la o chirie rezonabilă, situat într-o zonă circulată ca să aibă vad comercial și vizibilitate pentru atragerea de clienți. După multe insistențe și vizitarea unui număr mare de locații am identificat spațiul adecvat viziunii mele pentru amenajarea magazinului
Î: Un sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.
R: Să se înarmeze cu foarte multă răbdare, iar la momentul când întocmește Planul de afaceri să analizeze cu mare atenție toate detaliile, toate obiectivele pe care și le propune, fondurile de care dispune și obstacolelel pe care le-ar putea întâmpina, astfel încât la momentul implementării să fie în măsură să realizeze ceea ce și-a propus.
Î: Un sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.
R: Să anlizeze cu multă seriozitate și repsonsabilitate ceea ce dorește să facă: reușita depinde foarte mult de domeniul de activitate în care vrea să se lanseze. Chiar dacă există finanțare nerambursabilă, trebuie să dispună de o sumă proprie cât mai mare de bani pentru a putea porni afacerea, iar în condițiile pandemiei de Corona-virus este tot mai greu.
Î: Menționează care sunt avantajele afacerii
R: Avantajele afacerii ar fi: – am creat 3 locuri de muncă – am un loc de muncă care îmi conferă libertate de acțiune în dezvoltarea și promovarea afacerii – contribuie la staea de sănătate a populației oferind alimente, suplimente și tratamente bio naturiste, echilibrate, făfră chimicale, produse care nu implică efecte secundare.
Î: Menționează care sunt dificultățile afacerii
R: Pentru afacerea mea, o mare provocare și, în același timp dificultate, o reprezintă fidelizarea clienților, odată ce au cumpărat din magazinul nostru, păstrarea acestora. Cientul trebuie să plece mulțumit pentru a mai reveni, ceea ce presupune empatie, discuții cu detaliate legate de produse sau afecțiuni care pot fi tratate, timp investit și foarte multă răbdare.