Afacerea constă în dezvoltarea și lansarea pe piață a unui set de activități recreative organizate în contextul locației deosebite oferită de curtea generoasă și frumos amenajată a unei pensiuni din Piatra Neamț.
Au fost dezvoltate conceptele și livrate mai multe evenimente de tip Brunch atât pentru clienți privați cât și pentru cei corporate, tabere cu caracter artistic, evenimente restrânse de familie.
Suplimentar, firma a dezvoltat o serie de activități recreative pe care le livrează în curtea școlilor pentru copii predominant din mediul rural.
Spune-ne câteva cuvinte despre tine. Cine ești tu antreprenorule?
Eu sunt Lavinia si primii pasi catre antreprenoriat i-am facut in urma ca aproximativ 10 ani. A fost un proces lent de descoperere, invatare si acumulare de curaj si experienta pentru a face trecerea catre antreprenoriat dar acum nu imi pot imagina o altfel de viata profesionala. Am un background in domeniul consultantei si managementului de proiect iar de un aproape 2 ani contribui la dezvoltarea unei afaceri de familie in turism care se completează organic cu serviciile de organizare evenimente speciale cu caracter mai inedit pe care le organizam prin Gradina cu SENS.
Ce te-a determinat să faci acest pas uriaș în viață ta profesională și să-ți asumi acest risc?
In primul rand blazarea care intervenise in viata mea profesioala dupa cca 20 de ani de activat in acelasi domeniu, apoi au aparut mai multe oportunitati sa ma lasez inspre propriile mele afaceri. Am dezvoltat o atentie sporita la oameni si locuri unde existau deja afaceri similare cu ce ma atragea pe mine sa fac, am acumulat experienta din incercari anterioare si mi-a placut sa invat despre antreprenoriat cu toate ocaziile care mi s-au ivit, astfel incat a ajuns ca infiintarea unei noi afaceri sa nu mi se mai pare in primul rand un risc ci o sansa sa pun in practica anumite idei, sa incerc abordari originale pe niste domenii obinuite si continui sa invat din proriile mele actiuni.
Care sunt calitățile personale care crezi că te ajută să reușești cu această afacere?
In primul rand creativitatea si perseverenta, apoi acele lucruri care vin odata cu experienta: rezistenta la stres, capacitatea de a fi autodidact, capacitatea de a prioritiza si a delega sarcini.
Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Start Up Sănătos-SUS.
Despre proiect am aflat din mediul on-line. Cunoasteam oportunitatea de finantare oferita de POCU 2014-2020 pentru startup-urile intemeiate de studenti, avem deja conturata si o serie de pasi facuti inspre ideea de afaceri care a stat la baza planului de afaceri, astfel ca aplicarea ca Beneficiar in proiectul Start Up Sanatos-SUS s-a potrivit perfect ca moment si oportunitate.
Cum ți-a venit ideea de afaceri?
Ideea de afaceri este una conexa unei afaceri in turism lansata de familia mea cu un an si jumatate mai devreme decat Gradina cu Sens si s-a conturat mai ales ca urmare a cererilor venite din piata pe care activam deja. Locatia afacerii existente este una extrem de ofertanta ca spatiu pentru organizarea de evenimente speciale de un anumit tip, aveam deja un brand local care se contura si comunitati de cateva mii de clienti potentiali care cunosteau locatia. Toate acestea au reprezentat premise bune pentru a investi in dezvoltarea noii afaceri.
Este un domeniu în care ai experiență și expertiză sau ai ieșit din zona de confort și încerci ceva nou și diferit față de ce făceai până acum?
Nu am experienta pe aceste domeniu, cu siguranta am iesit si ies constant din zona de confort ceea ce imi stimuleaza creativitate si face sa apara noi si noi proiecte de incercat, pilotat, eficientizat.
De ce acum? Ai fi încercat și dacă nu apărea oportunitatea acestei finanțări?
Dupa cum am spus si mai sus, afacerea era deja conturata in mintea mea si ar fi prins viata si fara finantare, doar ca intr-un interval de timp mai lung. Finantarea obtinuta prin acest proiect a fost ca un motor in plus care m-a ajutat sa prind ca si moment de lansarea o perioada favorabila evenimentelor organizate outdoor cand preferintele pietei au fost puternic remodelate dupa pandemia de Covid.
O scurtă descriere a ideii de afacere.
Afacerea consta intr-o firma de organizare evenimente speciale cu caracter mai inedit. Am introdus pe piata locala si am dezvoltat un concept original de evenimente cu grupuri restranse (maxim 50 de persoane), organizate preponderent outdoor si care au ca si marca distinctiva consumul de alimente de la producatori locali, conexiunea cu natura si includerea discreta a conceptelor de educatie in natura in felul nostru de a face lucrurile, consum responsabil, reducerea utilizarii plasticului si mai ales punem accent pe timp liber de calitate petrecut linistit in familie sau cu prietenii.
Astfel, sub aceasta tipologie am organizat tabere si evenimente de tip ”porti deschise” unde se incuraja participarea parinti-copii, brunch-uri private sau corpoarte, tabere de zi cu activitati axate mai ales pe joaca fara tehnologie, creativitate si respectiv joc.
Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?
O provocare continua ramane educarea cu bandete a pietei si a clientilor inspre conceptele dupa care noi lucram si care totodata dau caracterul inedit evenimentelor organizate de noi.
Apoi distantele raman o provocare. Avem activitati atat la sediul nostru din Piatra Neamt dar si in locatii partenere sau apartinand clientilor, multe dintre ele in rural. Fiind o firma mica, logistica este intodeauna consumatoare de timp si resurse financiare suplimentare.
O a treia provocare, dar care ar fi mai corect numita frustrare, este data de schimbarile fiscale si cele legate de legislatia muncii care apar frecvent si care ne mananca timp pretios pe care l-am putea altfel investi in dezvoltarea afacerii.
Suma nerambursabilă câștigată a fost acoperitoare pentru dezvoltarea planului tău de afacere sau a fost necesar să aduci contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.
Suma primita a fost acoperitoare si suficienta pentru mine. A trebuit sa aduc ca aport propriu doar niste sume nesemnificative care au ajutat la eficientizarea achizitiilor.
Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și angajarea personalului? Cum le-ai depășit?
Aici nu am avut probleme. Echipa era deja conturata si lucrasem anterior împreună in mai multe proiecte, asa ca prin acest proiect am formalizat colaborarile care deja functionau.
Ai întâmpinat probleme în identificarea celor mai buni furnizori? Cum le-ai depășit?
Nu am avut probleme in dentificarea furnizorilor. Cunosteam cativa anterior pe care i-am validat si re-validat. Sunt oricum in continua cautare de furnizori noi ca sa aduc ceva in plus in afacere si pentru a fideliza clientii.
Care sunt așteptările tale ca antreprenor?
Ma astept si deocamdata dupa un prim an de functionare, pot spune ca ma si indrept inspre o crestere organica a afacerii de la an la an. Dorim sa devenim un brand de referinta pe piata locala si sa introducem in fiecare an macar un nou concept de eveniment. De exemplu, lucram pentru anul viitor la introducerea si organizarea unor tabere cu caracter preponderent educativ.
Cum îți vezi afacerea în 3 ani? Dar în 5 ani? Explică de ce crezi că previziunile tale s-ar putea îndeplini.
Vad aceasta afacere ca una devenita matura si stabila si care se autosustine fara probleme. Unii din clientii nostri deja revin la noi chiar daca suntem o afacere la inceput de drum, ceea ce reprezinta un indiciu ca facem treaba buna.
A trecut deja un an de când ai pornit pe acest nou drum. Ce lucruri noi și utile ai învățat pe parcurs?
Am invatat numeroase aspecte tehnice de logistica si organizare ca urmare a diferilor activitati pe care le-am incercat. Mereu gasesc moduri in care pot eficientiza sau diversifica ceea ce propun clientilor, reusesc sa deleg foarte bine sarcinile marunte si am dezvoltat parteneriate valoroase cu cativa furnizori / colaboratori care aduc stabillitate si calitate in afacere.
Ce sfaturi ai da celor care doresc să devină antreprenori ṣi să acceseze fonduri nerambursabile?
Sfatul si concluzia meu totodata ar fi ca se poate face ceva diferit, deosebit de fiecare data si in orice domeniu daca antreprenorul se investeste pe el / ea si toate resursele de care dispune inspre a face functionala noua afacere.
Da, se poate si cu fonduri si acestea reprezinta un mare ajutor dar numai in contextul in care viitorul antreprenor isi asuma afacerea, fiind responsabilitatea exclusiva a lui sa o construiasca, sa o puna in aplicare si sa o creasca cu perseverenta. Nu exista bagheta magica in afaceri, veniturile sunt rezultatul muncii si curajului de face lucrurile sa se intample iar fondurile sunt doar un motor in plus, nu piesa centrala.