Nume firmă: E-HEALTH CONSORTIUM
Administrator: Ticu Ștefan Codruț
Planul de afacere finanțat: Înființarea firmă de creare și licențiere de instrumente psihologice în mediul online
Programul de finanțare: Diaspora Start- Up
Cod CAEN: 8690 Alte activități referitoare la sănătatea umană
Locația de implementare: Craiova, jud. Dolj
Misiune, viziune puncta tari
E-Health Consortium vizează să regrupeze, să ajute și să doteze terapeuții pentru a putea lucra cu pacienți în era digitală. Activitatea firmei se desfășoară pe 3 axe:
– crearea și licențierea de instrumente psihologice (teste, platforme de antrenament cognitiv, etc.) vizând nișe din domeniul psihologiei ca: gestiunea adicției de jocuri video, Internet și rețele sociale, ecrane tactile (pentru cei foarte mici) și ajungând până la hărțuirea online;
– formarea și certificarea de terapeuți “digitali” care să poată lucra de la distanță cu același impact ca în cabinet
– o platformă de tip market de servicii prin care terapeuții să poată accede ușor la pacienți și viceversa.
Ștefan ia în calcul ca, în 7-10 ani, să ajungă liderul european pe în acest domeniu, având în vedere că activitatea de cercetare și dezvolatre (R&D) a început efectiv din 2010 cu teza de doctorat a Nicoletei, soția lui Ștefan.
Ștefan spune despre afacerea lui că ”ideea este o suma de oportunități”, iar despre sine că este ”informatician, antreprenor și în timpul liber geek”. Soția lui, cu care este împreună din vremea liceului (de aproape 17 ani) este psiholog, cercetător și terapeut. Au dorit dintotdeauna să combine cele două competențe pentru a crea ceva cu o mare valoare adăugată. Din anul 2003, de când internetul a inceput să se generalizeze, ei au simțit că partea “umanistă” a societății va ramâne în urmă, toate eforturile de cercetare și dezvoltare (R&D), produse, marketing, inovare, etc. ducându-se în direcția tehnologiei. Prin afacerea dezvoltată, ei și-au propus aducerea “la zi” a științelor umane și a celor care prestează servicii în aceste domenii.Ștefan și-a dezvoltat competențele începând din 2001 cu mici proiecte de outsourcing pentru Statele Unite, ajungând în anii 2014-2018 la gestiune la scară de cercetare dezvoltare și consultanță de nivel înalt în domeniul Transformării Digitale și Inteligenței Artificiale.
Pe latura antreprenorială nu este la prima experiență, între anii 2010 si 2014 creând, dezvoltând și vânzând o întreprindere evaluată la ~1.2M€.
Experiența la 360°, motivarea personală de a crea ceva împreună cu soția și contextul foarte propice (”da, admite Ștefan, Covid este un catalizator pozitiv pentru afacerea noastră”) îl fac să privească viitorul cu ochi optimiști.

Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial al lui Ștefan în cadrul proiectului Antreprenor Acasă vă invităm să parcurgeți mini interviul pe care acesta ni l-a acordat.
Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Antreprenor Acasă?
R: Am aflat despre proiect de pe Facebook. Una din paginile relative la proiecte europene și antreprenoriat făcuse share la un post despre Antreprenor Acasă.
Î: Ce te-a determinat să alegi să te înscrii în proiectul coordonat de Asociația Inceptus România?
R: Voiam de mai demult să accesez fonduri europene, dar mă neliniștea interacțiunea
în direct cu organele Statului. Garanția că voi fi sprijinit și sfătuit de un terț de încredere cu experiență m-a convis.
Î: A fost determinantă obținerea finanțării nerambursabile pentru revenirea ta acasă din diaspora?
R: Prevăzusem deja să ne întoarcem (împreună cu soția) candva pâna în 2025. Obținerea finanțării a catalizat procesul decizional și ne-a făcut să grăbim încheierea afacerilor din Franța.
Î: Consideri că a fost dificil să obții finanțarea de 33.000 euro pentru demararea afacerii tale?
R: În absolut, nu pot să spun că a fost dificil, atâta timp cât am depus efortul necesar, lucrurile s-au mișcat repede. Dificultatea vine după obținerea finanțării 😀 .
Î: Suma nerambursabilă câștigată a fost acoperitoare pentru dezvoltarea planului tău de afacere sau a fost necesar să aduci contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.
R: Afacerea mea are un aspect cercetare și dezvoltare care nu a fost decat parțial prevăzut. Am concentrat deci bugetul obținut prin finanțare pentru partea operțtională, prevăzând numai 6-7.000€ pentru sarcini de cercetare. În paralel am investit în jur de 100.000€ în cercetare, dar în Franța, pentru că acolo există o infrastructură financiar-administrativă foarte propice cercetării și dezvoltării.
Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.
R: 3 puncte forte:
– credibilitate: o finanțare ne-a permis să adăugam o imagine de “vetted” (validat) conceptului nostru inovant. Am putut comunica pe baza încrederii pe care juriul a avut-o în ideea și planul nostru de afaceri;
– sprijin: căile adminstrative românești sunt multe și întortocheate. Sprijinul echipei de proiect, Fiatest și Inceptus a fost neprețuit;
– amorsaj: modelul nostru economic bazându-se în principal pe licențiere și intermediat, era important să avem o etapă de lansare cât mai lungă pentru a putea avea un cash flow pozitiv.
Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?
R: Iată care au fost cele 3 provocări:
– spiritul evazionist: cum lucrăm cu terapeuți și pacienți de terapie, am fost sistematic confruntați cu propuneri de a lucra fără factură și cu plata la negru. Evident, era inacceptabil din punctul nostru de vedere.
– lipsa de seriozitate: în general din partea terapeuților, am avut cazuri în care au încălcat din start și flagrant contractul de colaborare, mai ales clauzele de non-concurență;
– burn out: participarea la proiect fiind neprevazută, în cele 3 luni dinainte de lansare și în primul trimestru am fost complet depășit de activitate.
Î: Care sunt principalele achiziții pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă (categorii mari) ?
R: Ne-am axat pe câteva achiziții tehnice (stație de lucru pentru Inteligența Artificială), servicii de specialitate de cercetare și servicii de traducere și editare de documente științifice.
Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant și cu monitorul ? (birocrație, sfaturi, etc)
R: Echipa a fost sistematic proactivă, anticipând nevoile, problemele și soluțiile în majoritatea cazurilor. La nivel de experiență și cunoștințe, în puținele cazuri în care nu mi s-a răspuns în timp real la vreo întrebare, echipa a revenit foarte rapid către mine după ce s-au consultat cu experți și au găsit răspunsul sau soluțiile de care aveam nevoie.
Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și angajarea personalului? Cum le-ai depășit?
R: Am avut chiar o problemă mare. În perioda dintre înscriere și demararea programului, angajații prevăzuți ca nr 1 si 2 s-au mutat la București, astfel că nu i-am mai putut angaja și am fost nevoiți să preluăm noi, echipa-nucleu, atribuțiile lor.
Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea celor mai buni furnizori? Cum le-ai depășit?
R: Nu am avut nicio problemă în ceea ce privește furnizorii. Fie nevoile erau generice și aveam o paletă mare de opțiuni, fie nevoile erau pe o nișă (ex. cercetare în psihologia sănătății) și prestatorii puteau fi numărați pe degetele de la o mână.
Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru tipul de activitate desfășurat? Cum ai gestionat?
R: Activitatea noastră de tele-terapie și în general de tele-sănătate se desfașoară la distanță, deci nu a trebuit să închiriem un spațiu special.
Î: Un singur sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.
R: Să fie serioși și răbdători. Rețeta pentru reușită este motivarea zi după zi și păstrarea planului ințial.
Î: Un singur sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.
R: Să se înconjoare de experți.