Nume firmă:  BONTA SI FIII S.R.L.

Administrator: Tudor Bonta

Planul de afacere finanțat: Înființare atelier de tâmplărie

Programul de finanțare:  Start- Up AIR

Cod CAEN: 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru construcții

Locația de implementare: Șimleul Silvaniei, jud.Sălaj

Bonta si FIII este o afacere de familie-un atelier de tâmplărie în care arta lucrului cu lemnul utilizată a fost transmisă din generație în generație.

Obiectivul firmei este de a produce binale din lemn stratificat într-un mod sustenabil. Pentru a-și îndeplini obiectivul, Tudor și tatăl lui utilizează  vopseluri și baițuri de impregnare ecologice, pe bază de apă. De asemenea, prin alegerea furnizorilor care exploatează materia prima, lemnul, într-un mod responsabil, atelierul este unul care contribuie permanent la dezvoltarea durabilă a mediului înconjurător.

Atelierul este foarte cunoscut în zonă, notorietatea familiei fiind un atuu pentru business.

Centrul de productie este dotat cu utilaje destinate prelucrarii lemnului: masini de rindeluit, ferastraie cu panze circulare si mese de lucru mobile, masini de gaurit si strunguri.

Pentru a înțelege mai multe despre traseul antreprenorial a lui Tudor în cadrul proiectului Start-up AIR vă invităm să parcurgeți mini interviul pe care acesta ni l-a acordat.

Î: Te rog să ne spui cum ai aflat despre proiectul Start up AIR?

R: Am aflat de la o prietena care deja era inscrisa în program.

Î: De ce ai ales să te înscrii în proiectul Start up AIR coordonat de Asociația Inceptus România?

R: Am ales să mă inscriu în programul Start up AIR datorită indrumarilor oferite de cunostinta mea care deja era inscrisa în program. Am ajuns cu ultimul tren, cum ar veni, pentru ca am făcut parte din ultima clasa de educatie antreprenoriala.

Î: A fost dificil să obții finanțarea (de max 148.600 lei) pentru demararea afacerii tale?

R:  Nu a fost dificil, pentru ca am fost ghidati și ni s-au pus la dispoziție toate materilele. În schimb a fost multă muncă.

Î: Ajutorul financiar nerambursabil a fost suficient pentru dezvoltarea planului tău de afaceri sau a fost necesară și o contribuție proprie? Dacă da, te rog să menționezi cu aproximativ suma pe care ai cheltuit-o din economiile tale.

R:  Nu a fost suficient, punerea în funcțiune a unui astfel de atelier necesitând o finanțare mai mare. Dar am știut asta și de aceea am cuprins în buget utilaje mari, aportul propriu fiind direcționat către spațiu, mentenanță, salariați.

Î: Cum te-a ajutat finanțarea obținută? Menționează primele 3 beneficii care îți vin în minte.

R:  M-a ajutat sa achizitionez utilaje pe care în mod normal le-am fi achizitionat cu un efort financiar mare. Vorbim de utilaje noi de peste 50 000 ron buc, pe care am reușit sa le achizitionam cu banul jos.

Î: Menționează care sunt cele mai mari 3 provocări pe care le-ai întâmpinat și cum le-ai gestionat?

R:  Cred ca cea mai mare provocare, pe care o are aproape orice firmă în domeniu este găsirea de personal și mentinerea acestuia, iar într-un oraș mic este cu atât mai dificil cu cât cazurile în care apropiații lucrează în străinătate sunt foarte întâlnite, iar competiția între veniturile salariale pe care le poate oferi o firmă la început, în România și una similară în Europa este foarte mare. Suntem norocoși că avem deja notorietate în zonă și am găsit persoane care să intre în atelier din pasiune.

Î: Care sunt principalele achiziții (categorii mari) pe care le-ai efectuat din finanțarea nerambursabilă?

R: Din ajutorul de minimis am achizitionat mașina de frezat profesională, freze de profilat, și utilaje pe care în mod normal le-am fi achizitionat cu un efort financiar considerabil.

Î: Cum consideri că a fost relația ta cu echipa administratorului de grant?

R:  Una bună. Am găsit împreuna soluții la problemele pe care le-am intampinat în implemtarea planului de afaceri și am primit răspunsuri la întrebările noastre în timp util

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea, recrutarea și menținerea personalului angajat? Cum le-ai depășit?

R:  Da. Găsești greu și renunța ușor deoarece în orașul unde ne desfasuram activitatea munca în alta țara este o normalitate.

Î: Ai întâmpinat probleme în identificarea furnizorilor / clienților? Cum le-ai depășit?

R: Nu am intampinat probleme în identificarea clientilor, nevoia ajutorului de minimis a venit datorită cererii.

Î: A fost dificil să identifici un spațiu potrivit pentru derularea activității? Cum ai gestionat situația?

R: Nu. Spațiul în care ne desfasuram activitatea îl aveam.

Î: Un sfat pentru viitori antreprenori care intenționează să acceseze fonduri nerambursabile.

R: Mult curaj. Initial pare coplesitor numărul actelor de care ai nevoie, dar luate pas cu pas, foaie cu foaie, le duci la bun sfarsit.

Î: Un sfat pentru o persoană care intenționează să se lanseze în afaceri.

R: Sa își cunoască și sa aibă un control al celtuielilor. Este important.

Î: Menționează care sunt avantajele afacerii

R: Fiind o afacere de familie, ai grija de ea, o vezi cum crește și prinzi drag.

Î: Menționează care sunt dificultățile afacerii

R: Managementul timpului, uneori devine greu, dar te responsabilizeaza.